Zapobieganie urazom w sporcie – jakie działania prewencyjne warto podjąć?

Zapobieganie urazom w sporcie - działania prewencyjne

Porady eksperta

Sport to zdrowie – chyba, że akurat przytrafi nam się kontuzja. Wypadki się zdarzają, nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć, ale niestety czasem sami się do nich przyczyniamy. Wszyscy słyszeli, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”, ale nie każdy wie, jak przełożyć to na praktykę. Dlatego dziś opowiemy, jak zapobiegać urazom, uprawiając sport.

Prewencja urazów to bardzo szeroki temat, który można precyzować ze względu na dyscyplinę, poziom zaawansowania sportowca, konkretne urazy czy też obszary ciała. W tym tekście skupimy się jednak na ogólnych poradach, z których skorzystać może każdy, odnosząc je do własnej sytuacji.

Prewencja urazów – małe kroki zamiast skoku na głęboką wodę

Na treningu trzeba się solidnie zmęczyć, trzeba dawać z siebie wszystko i jeszcze trochę – to prosty przepis na… kontuzję. Owszem, ćwiczenia mogą być męczące, a w stawianiu sobie ambitnych celów nie ma nic złego pod warunkiem, że robi się to z głową i daje odpowiednio dużo czasu na realizację planów.

Jeśli dopiero zaczynasz włączać aktywność w swój harmonogram tygodnia albo po dłuższej przerwie wracasz do sportu, daj swojemu ciału czas na przyzwyczajenie się do nowych wyzwań. Będzie to może mniej satysfakcjonujące, ale długofalowo da lepsze efekty niż przysłowiowy skok na głęboką wodę, który może skończyć się kontuzją. Długość i intensywność aktywności powinny rosnąć stopniowo, jeśli zależy ci na zapobieganiu urazom.

Zapobieganie urazom w sporcie - działania prewencyjne

Takie zrywy wpływają też zwykle na regularność treningów. Po „wycisku”, na który organizm nie jest gotowy, potrzeba dużo więcej czasu na regenerację, a dużo ważniejsza niż intensywność jest regularność treningów, zwłaszcza na początku. Lepiej mniej a częściej!

Pamiętaj też o swoich indywidualnych predyspozycjach. Wiek, waga, tryb życia, ogólna kondycja – to wszystko sprawia, że jedni będą potrzebować więcej, a inni mniej czasu na dojście do tego samego punktu.

Brak rozgrzewki i rozciągania po treningu a urazy

Czasem z pośpiechu, zmęczenia po pracy albo po prostu braku ochoty na wysiłek, decydujesz się danego dnia skrócić sobie trening. I najczęściej wybór pada na ograniczenie czy usunięcie tych najmniej lubianych elementów: rozgrzewki przed ćwiczeniami lub rozciągania po nich. W prewencji urazów są one kluczowe! Pobudzają i wyciszają organizm w kontrolowany, stopniowy sposób.

Bardzo ważna jest także różnorodność ćwiczeń. Nawet (a właściwie: zwłaszcza) monotonny dla ciała sport o małym zróżnicowaniu ruchu wymaga urozmaicania treningów o inne elementy, bo dysproporcje mięśni łatwo mogą doprowadzić do urazu.

Rozciąganie po treningu jako prewencja kontuzji

Regeneracja jako integralna część trenowania

Trzeba także pamiętać, że właściwa regeneracja jest równie ważna jak sam trening. Odpowiednio długie przerwy pozwalają nadwyrężonym tkankom odnowić się i wzmocnić. Jeśli ten proces przerwiesz nowymi ćwiczeniami, możesz pogłębić problem, a z czasem doprowadzić do urazu przeciążeniowego.

Regenerację można jednak wspierać – rozciąganiem po treningu, które rozluźnia spięte mięśnie, odpowiednim nawadnianiem się i dietą. Przyspieszyć ten proces można jeszcze masażami oraz zabiegami fizjoterapeutycznymi.

Wśród sportowców szczególnie popularny jest drenaż limfatyczny, który pobudza krążenie krwi i limfy, a jednocześnie działa rozluźniająco oraz relaksująco. Dodatkowo jest on bardzo praktyczny, bo z pomocą specjalistycznych urządzeń – aparatu do presoterapii – można wykonywać go samodzielnie, bez pomocy fizjoterapeuty.

Z naszej oferty sportowcom szczególnie polecamy mobilne aparaty CarePump, które umożliwiają wykonanie zabiegu w każdym miejscu, również w plenerze, a przy tym pod względem parametrów nie ustępują urządzeniom stacjonarnym.

Słuchanie organizmu i pomoc specjalisty

Co jeszcze robić, by zapobiegać urazom w sporcie? Nauczyć się odpuszczać.

Słuchaj swojego organizmu. Jeśli coś zaczyna boleć, nie ignoruj tego sygnału. Być może trzeba zrobić dodatkowy dzień przerwy?

Jeżeli tylko ból ponawia się albo nie ustępuje po przerwie, bezzwłocznie wybierz się do specjalisty. Poszukajcie razem przyczyny tego stanu. Być może to tylko drobny błąd techniczny i wystarczy zacząć się bardziej pilnować, a jego wyeliminowanie oszczędzi ci wiele bólu, stresu i długiej przerwy na kurację poważnej, bo nieleczonej kontuzji.

Można również wybrać się do fizjoterapeuty profilaktycznie, by ocenił pracę ciała, wykrył nieprawidłowości oraz pokazał, co może powodować potencjalne problemy i na co zwracać szczególną uwagę podczas ćwiczeń.

Te podstawowe porady o tym, jak zapobiegać urazom, bywają bagatelizowane, a są naprawdę ważne. Zastosowanie się do nich znacznie ograniczy ryzyko kontuzji.

Autor: Ekspert BardoMed

Firma BardoMed Sp. z o.o. działa na polskim rynku sprzętu rehabilitacyjnego już od 13 lat. Przez ten czas zdobyliśmy duże doświadczenie na temat nowoczesnych rozwiązań do gabinetu rehabilitacji i fizykoterapii. Jesteśmy czołowym dostawcą takich aparatów jak: fala uderzeniowa, lasery wysokoenergetyczne, terapia Tecar, urządzenia do fizykoterapii: elektroterapia, ultradźwięki, laseroterapia oraz magnetoterapia. Nasz zespół składa się z fizjoterapeutów - praktyków, dlatego chętnie doradzamy naszym klientom w wyborze najlepszego sprzętu.

Zobacz wszystkie artykuły tego autora

Ciekawi nas Twoja opinia, zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *